“Weet je wat jij zou moeten doen….?”. Wie kent ‘m niet! Maar: als je goed luistert krijg je veel waardevolle tips. We hebben de 5 beste verzameld en hieronder voor je op een rijtje gezet. Heb jij er nog 1? Laat ‘m achter in de comments!

1. “Houd rekening met de vroege vogels”

– Sophie Lemmers ➡ Spaarne66 in Haarlem

De eerste gasten staan vaak vóór 12 uur al voor de deur. Heb je genoeg capaciteit? Laat ze gerust binnen en verkoop een kopje koffie. Zo niet, verwijs de gasten naar een collega die al wel open is.

Begin pas om 12 uur met het uitserveren van de wijn-spijs combinaties! Hiermee voorkom je dat er bij het volgende restaurant veel te veel gasten tegelijk aankomen.


2. “Maak geen tafelindeling”

– Mike Hijgenaar ➡ Dining56 in Arnhem

Hoewel er in het gedetailleerde overzicht heel precies staat hoe groot de bestellingen zijn, kun je hier niet van op aan. Veel gasten bestellen apart, maar lopen samen! De beste manier om je tafels en stoelen neer te zetten? Gewoon als op een gewone zaterdagavond!

Oh ja: de gasten lopen op hun eigen tempo, en niet in gezamenlijke groepen. Gelijk placeren en uitserveren dus!


3. “Reken vervangende drankjes niet af”

– Mart Scherp ➡ Scherp in Middelburg

Soms bestellen de gasten een frisje of een biertje in plaats van het wijntje. Dit hoef je niet af te rekenen. Qua kostprijs maakt het niet zoveel uit (in sommige gevallen is het zelfs wat goedkoper). Als ze extra bestellen, rekenen ze natuurlijk wel gewoon af!


4. “Vraag op tijd naar eventuele allergieën”

– Desiree Ermens – van de Perre ➡ Bistro Sophie en restaurant Vintage in Eindhoven

Hoewel WijnSpijs altijd aan de gasten vraagt dit aan te geven als ze binnen komen, kan het geen kwaad om er zelf op tijd naar te informeren. Dat voorkomt dat je in de drukte het verkeerde gerecht naar tafel brengt!

?? Protip: Doorgegeven dieetwensen worden ook getoond in de app, op het moment dat je het ticket scant!


5. “Wees voorbereid op grote groepen”

– Michel Ingeneeger ➡ Boccaccio en Moro in Groningen

De gasten krijgen vooraf een mailtje waar o.a. in staat dat ze niet altijd aan 1 tafel kunnen zitten. Dat levert meestal ook geen problemen op, maar stel je erop in dat er veel mensen met elkaar mee gaan lopen en er dus veel gasten tegelijk binnen komen.


Bonustip: “Maak er een leuke dag van!”

– Wouter Dijkstra ➡ WijnSpijs B.V. ?

Serieus: als jij een leuke dag hebt, hebben de gasten dat ook! En blije mensen komen sneller terug!

 

Heb jij nog tips? Laat ze achter in de comments!